7 apr 2023

Nyhetsbrev April

2023-04-07 10:56


VIKTIGA DATUM ATT LÄGGA PÅ MINNET - IMPORTANT DATES TO REMEMBER AHEAD!
Nu sker många saker samtidigt. Här kommer en sammanställning med viktiga datum att lägga i kalendern. Vi kommer givetvis påminna via mail/sms genom vår portal. Uppdatera dina uppgifter på vår hemsida om du inte får våra meddelanden.

Many things are happening at the same time. Here is a compilation of important dates to add to the calendar. We will of course remind you via email/sms through our portal. Update your details on our website if you don't receive our messages.

TISDAG 11 april - TUESDAY April 11th


Grusupptagning och sopning på alla parkeringar. Alla bilar som står utomhus måste bort denna dagen.
Gäller SAMTLIGA förhyrda parkeringar. Dvs Gröna Annas gata (GAG) 1, GAG 3-11 samt på Kvillegatans parkeringsplats på andra sidan ån. Vid dåligt väder är 12 april reservdatum. Gäller ej garaget.


Sweeping of the street, parking lots and courtyard. All cars outdoors must be removed on this day.
 Applies to ALL rented parking lots including Gröna Annas gata (GAG) 1, GAG 3-11 and on the Kvillegatan parking lot on the other side of the stream. If weather conditions doesn't allow for sweeping, April 12th is the backup date. Garage is excluded from this sweeping.


MÅNDAG 1 maj - MONDAY May 1st

Alla boende måste ta bort sina cyklar senast denna dagen från garaget och cykelrummet inför städning och installation av cykelställ. Cykelförbud råder i garaget och cykelrummet från 2 maj till 13 maj. Kvarstående cyklar kommer att bortforslas.

All residents must remove their bikes from the garage and bike room for cleaning and installation of new bike racks. It is forbidden to park bicycles from May 2 to May 13 in the garage and adjacent bike room. Any remaining bikes will be discarded.

VECKA 18 - WEEK 18

Någon dag mellan den 2 maj och 5 maj kommer garagestädning genomföras. Alla bilar och MC skall flyttas under denna dagen. Vi kommer särskilt informera fordonsägare genom lappar i garaget och genom mejl när datumet är satt.

Some day between May 2 and May 5, a cleaning of the garage will take place. All cars and motorbikes must be moved during this day. We will especially inform vehicle owners through notes in the garage and by email when the date is set.

FASADRENGÖRING - FACADE CLEANING

Som vi tidigare informerat kommer en fasadrengöring ske. Vi har valt att testa ny teknik med drönare och ett särskilt medel som sprayas på och verkar nedbrytande över tid, varför en direkt skillnad inte kommer att märkas. Vi har genomfört tester och kommer inom kort titta på resultaten och se om det fungerar. Mer information kommer framöver.

As we previously informed, a facade cleaning will take place. We have chosen to test new technology with drones and a special agent that is sprayed on that acts cleansing over time, which is why a direct difference will not be noticed. We have carried out tests and will shortly look at the results and see if it works. More information to come.

ÅRSSTÄMMA 31 MAJ - ANNUAL GENERAL MEETING MAY 31st

Årets stämma hålls den 31 maj på innergården. Kallelse och handlingar skickas ut separat i början på maj.

This year's annual general meeting will be held on May 31 in the courtyard. Invitation and documents are sent out separately at the beginning of May.

GLAD PÅSK - HAPPY EASTER önskar

Styrelsen, Bredablick med flera

3 apr 2023

Ny nödöppningsknapp i Garaget

2023-04-03 16:00

Viktig information om garageporten

Important information about the garage door (For further information in English, see below).

Vi har numera installerat en nödöppningsknapp till den nya garageporten eftersom vi inte längre har en inbyggd dörr i själva porten. Detta på grund av säkerhetsskäl. 

Viktigt att veta är att man EJ kan använda den till att öppna porten vid utpassering till vardags. Vid användande av nödöppningen slås stängningsfunktionen ut eftersom det är nödsituation. Då krävs en utryckning från UK Portservice, vilket i sin tur leder till kostnader för utryckningen.
För att passera använder du öppna-knappen på styrenheten, den med en stor pil uppåt. För att stänga använder du pil nedåt. Porten ska stängas med automatik efter några sekunder dock.
Vänligen, Styrelsen

We have now installed an emergency opening button for the new garage door as we no longer have a built-in door in the garage door itself. This is due to security reasons.

Important to know is that you CANNOT use it to open the gate when exiting regularly. When using the emergency opening, the closing function is switched off because it is an emergency. An emergency service is then required from UK Portservice, which in turn leads to costs for the service.
To pass, use the open button on the controller,
the one with a big arrow pointing up. To close, use the arrow pointing down. The gate should close automatically after a few seconds, however.
Best regards, the Board

25 mar 2023

Nyhetsbrev Mars

2023-03-25 11:45

Kära medlemmar,
Styrelsen vill informera om aktuella händelser i föreningen och beslut som fattats i styrelsen.
Important information from the board. For further information in english, please use online translation services.

Årsstämma - 31 maj kl. 18.00
Vi vill redan nu informera om årsstämman som hålls den 31 maj kl 18.00 på innergården (Vid dåligt väder i Garaget). Kallelser och handlingar skickas ut i god tid innan. Kom ihåg att skicka in dina motioner till styrelsen redan nu! Enklast är att kontakta oss via hemsidan: Kontakt

Valberedningen informerar
Är du intresserad av styrelsearbete för BRF Stengodset? Vill du delta i styrelsens arbete och bidra till ett bra boende i vår förening? Hör i så fall av dig med kort information om dig själv samt vilken post du är intresserad av. Mejla valberedning@brfstengodset.se. Din kandidatur behöver ha kommit in senast 9 april.

Uppföljning Projekt Laddstolpar
Arbetet med laddstolparna är nu klart. Som vi tidigare informerat blir påslaget per månad blir 200kr utöver ord. parkeringspris och elpriset f.n. 2,50 kr/kWh. Alla platser som inte nyttjas till laddning brukas som vanlig plats tills behovet uppstår. Kontakta Bredablick för att ställa dig i kö för elbilsplats framöver. Du hittar mer information om regler här: Parkering och Förråd

Projekt Cykelställ och Mopedplatser
I tidigare nyhetsbrev har vi informerat kring projektet att upprusta cykelrummet med tvåvåningsställ samt installation av marköglor för mopeder. Styrelsen och leverantören har nu fastslagit följande tidsplan för genomförandet. Arbetet kommer genomföras i maj och kommer innebära en total tömning av cykelrummet och angränsande utrymmen i garaget. Om du planerar att resa i maj, ställ din cykel på balkongen/annan plats innan du åker. Om du är intresserad av att hyra mopedplats kontakta styrelsen. I dagsläget finns inget beslut på hyrans storlek, men den kommer att vara lägre än MC-platserna och är endast tillåten för moped klass I och klass II.

1 maj - alla cykelägare ska avlägsna sina cyklar från garaget senast detta datum. Ställ den helst på din balkong eller ditt förråd, då gården inte heller har plats.
2 maj - Cykelparkering/mopedparkering i garaget/cykelförrådet är förbjuden. Från denna dag kommer Bredablick omhänderta kvarstående cyklar för bortforsling. Under veckan kommer också garaget att rengöras i sin helhet.
8 maj - Installation påbörjas utav cykelställ och mopedöglor. Fortsatt förbud mot parkering av cyklar i garaget/cykelförrådet hela veckan.
13 maj - Cykelparkering tillåts. Parkering för moped klass I och moped klass II endast på uthyrda platser. Övriga mopeder som parkeras i garaget kan bortforslas på ägarens bekostnad.

Fasadrengöring & vårstädning av innergården 
Våra fasader behöver en rengöring då de samlat på sig smuts och avlagringar under föreningen snart 15 år. Detta kommer att synkas med vårstädningen av innergården och vårt starka tips är att inte putsa fönstren innan dess. Om du ska åka på längre resa eller liknande under våren bör du säkerställa att alla fönster, fönsterdörrar och inglasade balkonger är stänga så att inte vatten tränger in i lägenheten/balkongen. Vi återkommer med mer information när vi har bokat entreprenad.

Inglasning av balkong
Föreningen undersöker just nu intresset av att inglasa sin balkong, då föreningen behöver söka bygglov vid inglasning samt få grupprabatt på inglasningen. Kontakta oss snarast här: Kontakt

Återkoppling gällande enkätundersökningen
Under våren har vi samlat in svar rörande ett eventuellt framtida gemensamt elavtal samt solceller. Utifrån dessa svar arbetar styrelsen vidare för att vid årsstämman kunna ge ett konkret förslag att ta ställning till. Vi undersökte också kvaliteten och har nu haft dialoger med framförallt Bredablick utifrån svaren vi har fått. Tack för era svar!

Grusupptagning Gröna Annas gata, innergård & på Kvillegatans parkeringsplats
Under vecka 15 kommer upptagning av grus ske på innergården och på Gröna Annas gata. Vi informerar särskilt med datum för detta. Garaget sopas under maj månad.

Parkeringsplatser är förhyrda
Vi vill påminna alla om att p-platserna på Gröna Annas gata är förhyrda och får således inte användas som besöksparkering eller liknande av andra än innehavaren. Vi har fått information om att platser som boende behöver använda nyttjas av okända bilar. Om detta sker på regelbunden basis rekommenderar vi alla att vända sig till p-bolaget P-tjänst på 031-518810. Samma gäller Kvillegatans parkeringsplats.

Fortsatt trevlig helg önskar Styrelsen!

26 jan 2023

Nyhetsbrev och undersökning Januari

2023-01-26 23:13

Kära medlemmar,
Styrelsen vill informera om aktuella händelser i föreningen och beslut som fattats i styrelsen.
Important information from the board. For further information in english, please use online translation services.

Fastigheten och våra original-vitvaror fyller 15 år! 
Nu börjar det märkas att det gått 15 år. Vi har fått information från några medlemmar att deras vitvaror gått sönder, fattat eld i vissa fall och helt enkelt är för gamla. Dessutom kan det vara så att också brandvarnaren är från 2008 och därmed inte längre är tillförlitlig.
Vi vill helt enkelt be alla medlemmar att vara vaksamma när de gamla vitvarorna används samt att kontrollera/byta ut brandvarnaren om den passerat sin bäst-före dag.

Projekt Laddstolpar
På grund av tjäle försenades arbetet med laddstolpar och detta ledde till röriga dagar i början av månaden. I samband med projektet genomfördes åtgärder för att bättre leda bort dagvatten, något som ännu inte är klart. Arbetet fortgår och parkeringsplatserna ska givetvis fixas till så det ser snygga ut igen. På den administrativa sidan har uthyrningsavdelningen på Bredablick börjat se över avtalsmall för de nya platserna och kommer också påbörja förflyttningar inom kort. Berörda medlemmar kontaktas individuellt.
Påslaget per månad blir 200kr utöver ord. parkeringspris och elpriset f.n. 2,50 kr/kWh. Alla platser som inte nyttjas till laddning brukas som vanlig plats tills behovet uppstår. Kontakta Bredablick för att ställa dig i kö för elbilsplats framöver.

Projekt Cykelställ och Mopedplatser
I förra nyhetsbrevet informerade vi om planer för upprustning av cykelrummet med tvåvåningsställ samt installation av marköglor för mopeder. Vi tror att många kommer att uppskatta detta och vi ser att intresse för att cykla ökar i framtiden. 
Styrelsen har nu fattat beslut om att genomföra förslaget. 
De nya ställen kommer att ha kapacitet för 96 cyklar som kan låsas fast i stället, vilket ökar säkerheten och minskar risken för stulna cyklar. De 3 mopedplatserna med låsbyglar i marken kommer att hyras ut, mer information om detta kommer längre fram.
Arbetet kommer genomföras någon gång i maj och kommer innebära en total tömning av cykelrummet och angränsande utrymmen i garaget. Om du planerar att resa i maj, ställ din cykel på balkongen/annan plats innan du åker.

Tydligare ansvarsfördelning mellan förening och medlem
Styrelsen har sett ett behov av att tydliggöra ansvarsfördelningen mellan förening och medlem. Detta för att förenkla och förtydliga dels stadgarna, men även gällande lag och praxis.
Du hittar ansvarsfördelningen här: Ansvarsfördelning. Inloggning krävs.

Återkoppling ang. sopsug
I höstas drabbades vi av stora problem med sopsuganläggningen. Vår reparatör och tekniker har löpande åtgärdat och rapporterat att det främst är handhavandefel från de som kommer och tömmer hos oss på uppdrag av Göteborgs Stad. Vi för givetvis en dialog med dem, men alla kan som vi tidigare skrivit att bidra genom att sopsortera ordentligt och framförallt att inte slänga ner något som inte ryms i en knuten avfallspåse. Systemet bygger på att soporna ligger i knutna påsar. Allt som är löst riskerar att fastna i mekaniska rörliga delar i systemet och leder till driftstopp med kostsamma åtgärder för oss oavsett hur tömningen sköts. 

Medlemsundersökning gällande kvalitet, tjänster och förvaltning samt framtida el-lösningar och investeringar
Styrelsen vill fortsätta att löpande varje år undersöka hur medlemmarna upplever de upphandlade tjänsterna som våra leverantörer tillhandahåller. Detta gör vi i syfte att se över behov och kvalitet i våra avtal och på sikt givetvis verka för en god och hållbar ekonomi genom smarta upphandlingar efter behov, god kvalitet för pengarna och högt värde på fastigheten och våra bostadsrätter.

Denna gången undersöker vi dessutom medlemmarnas inställning till framtida investeringar i solceller samt huruvida vi ska gå över i så kallat Gemensam El-avtal. Du kan läsa mer under respektive frågeområde i enkäten. Syftet är givetvis att på sikt sänka kostnader på olika sätt.
Vi vill vara tydliga med att inga beslut har fattats gällande el och solceller. Om intresset är positivt från medlemmarnas sida kommer styrelsen bereda underlag för beslut inför Årsstämman i maj. 
Du hittar enkäten här: Till enkät 2023
Svara senast 12 februari.

Trevlig helg önskar Styrelsen!

28 dec 2022

Markarbete påbörjas 2 jan

2022-12-28 18:54

Kära medlemmar,
På måndag den 2 januari påbörjas arbetet med installation utav laddstolpar, samt dräneringsarbete på Gröna Annas gata.
Detta innebär att vändplatsen samt parkeringsplats 5-13 påverkas utav arbetet.
Vändplatsen kan vara avstängd under denna tid. Det råder parkeringsförbud på vändplatsen. Lämna företräde till arbetsfordon.
Innehavare av plats 5-13 på Gröna Annas gata ska lämna parkeringsplatsen tom på måndag mellan 7.30-17.00 för arbete. Efterföljande dagar ska ni tillfälligt parkera med ca 1 meters avstånd till kanten där installationsarbetet kommer att fortgå under några dagar.
Vidare kommer borrning förekomma i huset då kablage ska dras in genom källaren etc. Vi ber om er förståelse. Arbetet förväntas vara inom 2 veckor.
Vid frågor kontakta mikael.jonsson@bredablickgruppen.se
/Styrelsen, Bredablick & Compleo

Dear Member,
On Monday, January 2, the work will begin with the installation of charging poles, as well as drainage work on Gröna Annas gata.
This means that the dead end and parking spaces 5-13 will be affected by the work.
The dead end may be closed during this time. Parking is prohibited at all times. Give way to work vehicles.
Holders of places 5-13 on Gröna Annas gata must leave the parking lot empty on Monday between 7.30 and 17.00 for works. On the following days, you must park temporarily with a distance of approx. 1 meter to the edge where the installation work will continue for a few days.
Furthermore, drilling will occur in the house as cabling will be pulled in through the basement etc. We ask for your understanding.
The work is expected to be finished within two weeks. 
For questions, contact mikael.jonsson@bredablickgruppen.se
/The Board, Bredablick & Compleo