Kära medlemmar
Styrelsen vill informera om aktuella händelser i föreningen.
Important information from the board. For further information in english, please use online translation services.
Hyreshöjning från 1 september
I juni beslutade styrelsen om att höja avgiften för hyra från den 1 september med 5%. Det gäller för allt, exempelvis för lägenhet, parkering och förråd.
Anledningen till den höjda hyran är framför allt ökade räntekostnader, men ökade leverantörskostnader och inflation påverkar även oss.
En enkel sak som alla kan hjälpa till med för att hålla nere kostnader är att sopsortera. Använd återvinningsstationen på Kvillegatan 14 för allt som kan slängas där. Sen är det otroligt viktigt att inge slänga för stora saker i våra egna sopkärl. För då kan det bli stopp och det kostar extra att åtgärda. Alla sopor ska få plats i en knuten avfallspåse eller stängd kompostpåse, annars riskerar rören under mark täppas till av löst avfall vilket leder till ytterligare kostnader. Inget annat än små hushållssopor får slängar i sopnedkasten. Spara ditt grovavfall till något tillfälle då vi har en bokad container eller åk till tippen och släng upp till 6 gånger per år helt gratis. Läs mer på Göteborgs Stads hemsida.
Portkoden försvinner från 1 september
Det har under våren varit problem med obehöriga i husen och därför beslutade styrelsen i våras att vi från 1 september ska ta bort portkoderna. Därför kommer man endast komma in i husen med hjälp av nyckeltaggar. Om ni saknar sådana går det att köpa. Kontakta förvaltaren på service@kbforvaltning.se för att få hjälp med det. Själva taggen kostar 200 kronor exklusive moms och det tillkommer även en liten administrationsavgift.
Inbrott i garaget
Under våren och sommaren har det också varit problem med inbrott i vårt garage. Med anledning av det beslutade styrelsen för att installera extra skydd på dörrarna i garaget som går till bland annat våra förråd och det inre cykelrummen. De har fungerat och hållit ute tjuvarna de senaste gångerna.
Vi installerade också ett anti-lyft system på porten för att hålla tjuvarna helt ute. Det har tyvärr inte fungerat som önskat och vi är i kontakt med leverantören kring det för att försöka hitta en fungerande lösning.
Problem med flugor
Det har varit mycket problem med flugor den senaste tiden. Förvaltaren är kontaktad angående detta och förhoppningsvis kan man hitta åtgärder som minskar problemen.
Information från förvaltaren
Målning av entréplan är utförd och snart ska även hissdörrarna målas.
I september byter vi leverantör av städtjänster till Green Städbyrå.
Innergården har rensats på ogräs och utsidan kommer ses över inom kort.
Det har i början av augusti varit ett luftläckage i sopsystemet. Det lagades tillfälligt under förra veckan för att kunna göra soptömning och denna veckan kommer leverantören ut för att byta ut en del.
Mvh
Styrelsen via Tobias Larsson Wallander
Kära medlemmar,
Styrelsen vill informera om aktuella händelser i föreningen och beslut som fattats i styrelsen.
Important information from the board. For further information in english, please use online translation services.
Uppföljning från årsstämman
Här kommer en kort sammanfattning från årsstämman. Protokollet går att hitta på hemsidan om man vill läsa mer.
Ekonomi
Det har varit många problem med sopsugsanläggningen, hissar och garageport vilket leder till onödiga kostnader. Framför allt med sophanteringen kan vi hjälpas åt att minska kostnaderna genom att bara slänga restavfall och slänga det i lagom stora soppåsar. Om man behöver pressa in soppåsen är den för stor.
Föreningen uppvisar ett negativt resultat för 2023, resultatet är negativt med hänsyn till gjorda avskrivningar. Föreningens likvida medel har även minskat med knappt 600 000 kronor under 2023. Vid årets slut fanns det ca 1,6 miljoner kronor i likvida medel.
Motioner
Stämman behandlade en inkommen motion om att sätta upp en form av ”skäppostbrevlåda” utanför postboxarna i entréerna. Stämman avslog motionen med hänvisning till brandrisk.
Styrelse & Valberedning
Bülent Maksimov, Jenni Hermanson och Mohammed Chkair har avgått från styrelsen och ska ha ett stort tack för sina engagemang genom åren. Två nya medlemmar valdes av stämman in till styrelsen som nu består av följande personer.
Nyval för 2024-2026:
Kvarstår, valda 2023-2025:
På efterföljande styrelsemöte konstituerade sig styrelsen enligt följande:
Till valberedning valdes:
Kommande händelser – Info från K&B Förvaltning
Kort uppdatering om pågående projekt.
Garagestäd
Garaget kommer städas den 20 juni. Fordonen måste köras ut och likaså cyklar som inte står i cykelstället.
Grönytor
Arbete kommer att utföras på innergården samt på baksidan den 24-25 juni. Exempelvis kommer det döda trädet att kapas, jord ska vändas längs med laddstolparna där det även ska sås nytt gräs. Bilarna måste flyttas minst två meter ut från kanten så att maskinerna kan komma fram. Berörda bilar kommer att lappas.
Målning
27-28/6 Målning av entréplanen den 27-28 juni. Mer information kommer på entrédörrarna.
Beslut från styrelsen
Avgiftshöjning
På det senaste styrelsemötet beslutade styrelsen att höja avgifterna med 5% från 1 september. Detta med anledning av ett fortsatt läge med höga räntor och ökade driftkostnader de senaste åren.
Vi är tyvärr inte immuna mot omvärldsläget och även om vi har amorterat extra tidigare så påverkas vi mycket av ränteläget och den allmänna inflationen.
Alla medlemmar kan bidra med sitt för att hålla nere driftkostnader. Det handlar om att sopsortera och förebygga fel i sopsystemet, förebygga inbrott och skador genom gemensam uppsikt och noggrannhet med lås, port, dörrar m.m. samt vara sparsam med ex. vatten, värme, användande av störningsjour.
Portkoder
Styrelsen har beslutat att ta bort portkoderna från den 1 september. Innan dess kommer vi byta portkod från den 1 juli. Mer info om det kommer.
Anledningen till att vi efter sommaren tar bort portkoderna är för att vi har haft obehöriga i husen flera gånger den senaste tiden. Styrelsen anser att det är värt ett försök att minska de problemen genom att ta bort portkoden.
Vi ber även alla medlemmar att vara vaksamma och inte släppa in obehöriga i husen. Det gäller både när man själv ska komma in, att stänga dörrarna efter sig och vara uppmärksam på att ingen obehörig smyger in efter en. Men det handlar också om att inte släppa in någon som man inte vet vem det är via porttelefonen. Tack för er hjälp.
Om ni behöver fler taggar till portarna kan ni kontakta K&B Förvaltning. Vi tar ut en avgift på 200 kronor per extra tagg.
Inbrott
Efter ett par inbrott i garage hos både oss och närliggande föreningar har styrelsen tagit beslut om att förstärka både garageporten och dörrarna i garaget samt entrén till Gröna Annas gata 17 som också leder till garaget.
Övrigt
Nu börjar semesterperioderna för både oss i styrelsen, våra förvaltare och leverantörer samt medlemmarna. All hantering av ärenden, arbeten, mejl etc. kan därför ta längre tid. Vi i styrelsen är endast förtroendevalda och gör föreningsarbetet utöver vår arbetstid så vi ber om förståelse att vi inte alltid kan svara eller att vi alltid ens har svaren på de många frågor som våra dryga 200 medlemmar kan tänkas ha.
Kontaktuppgifter till K&B förvaltning är följande:
Växel: 031-7979421
Jour: 031-462240
Mail: service@kbforvaltning.se
Då återstår endast att önska alla medlemmar en riktigt härlig sommar!
Och glöm nu inte att grilla mycket, men kom ihåg att använda el- eller gasolgrill eftersom kolgrill är förbjudet inom föreningen på grund av brandrisken, men framför allt på grund av rök som tränger in till grannen.
Med soliga hälsningar,
Goran, Åke, Josipa, Tobias & Hoshyar
Information från Göteborg Energi:
Vi har ett strömavbrott på Gröna Annas Gata. Felsökning pågår.
Elen beräknas vara tillbaka fredag 21 juni 2024, ca kl 01:00.
OBS! Gör aldrig egna elarbeten under avbrottstiden, eftersom elen kopplas på igen när arbetet är färdigt.
Med vänlig hälsning,
Göteborg Energi elnät
Tel 031-626262
goteborgenergi.se/avbrottsinfo
Härmed kallas alla medlemmar i BRF Stengodset till Årsstämma den 22 maj 2023 kl 18.00 på innergården Gröna Annas gata 3-17.
Styrelsen hälsar välkomna till årets stämma och ordnar med kaffe och fika. Alla handlingar finns att tillgå här nedan, samt på hemsidan under Dokumentarkiv, men delas också ut i era postfack inom kort. Vid dåligt väder träffas vi i garaget.
Med vänliga hälsningar
Styrelsen
Notice of Annual General Meeting in the owners association of BRF Stengodset on May 22nd at 6 pm (18.00) in the courtyard on Gröna Annas gata no 3-17.
The Board welcomes all members to this years Annual General Meeting. Coffee, Tea & Fika will be served during the meeting. All documents are available here or under this page Dokumentarkiv and will be distributed to your mailboxes in a few days. Please use online translation services to translate documents if necessary.
If the weather is bad, we will meet in the garage instead.
Best Regards
The Board
Kära medlemmar,
Obehöriga ungdomar har under veckan försökt komma in och få tillgång till våra trappuppgångar för att orsaka ordningsstörningar gentemot våra medlemmar samt saboterat taggläsaren för vår garageport. Var extra vaksamma för vilka ni släpper in eller för vilka som försöker smita in under era passager.
Mvh Styrelsen, K&B Förvaltning.
(Vi ber om ursäkt för tidigare felaktigt utskick)
66 573 besökare sedan 2019-11-19